EET pro slepé a nevidomé

Publikováno: 01 března 2017

Dnes (tj. 1.3.2017) na svém webu uvedla obecně prospěšná společnost KAFIRA článek „EET POKLADNY JSOU SLEPÉ K NEVIDOMÝM“, ve kterém uvádí, že „Lidé se zrakovým postižením, kteří podnikají, řeší v současné době závažný problém. Registrační pokladny EET nejsou technicky uzpůsobeny pro uživatele se zrakovým hendikepem.“ Hospodářská komora při svém testování a průzkumech vlastností EET řešení se zaměřila i na tuto oblast. Ze 167 dotazovaných výrobců odpovědělo 54 – tzn. 32%. Z těchto odpovědí jsme zjistili, že minimálně 9 řešení se s tímto problémem alespoň nějak vypořádává.

Zároveň upozorňujeme, že tyto informace byly získány dotazováním u výrobců, žádné z EET zařízení, která jsme důkladně otestovali, tyto vlastnosti nemělo. Prtotože jsme osobně neměli takové zařízení k dispozici, předkládáme vám alespoň základní seznam sestavený ze zprostředkovaných informací.

Podle odpovědí je možné uvedená řešení rozdělit do 2 kategorií. První využívá funkcionalit konkrétního operačního systému. Takže u webových aplikací jsou aplikace schopny předčítat v mluvené podobě popisy položek na obrazovce a pokladní informace pro zrakově postižené. Stejným způsobem je možné využít i braillský řádek, pokud je možné jej k počítači připojit.

Mezi tato řešení patří:

Druhá skupina výrobců tvrdí, že podporu pro zrakově postižené má implementovánu přímo ve svém řešení.

Výrobci, kteří se hlásí k tomuto způsobu řešení, jsou:

„Ano, naše EET řešení umožňuje obsluhu zrakově postiženým personálem, ale v aktuální verzi je potřeba asistence jednou za 150 účtenek. Na odstranění tohoto omezení pracujeme.“

Zároveň ale musíme všechny zájemce o toto řešení upozornit, že tato aplikace vydává účtenky pouze pomocí SMS, e-mailu nebo tzv. „kasabločků“, na což se Finanční správa nedívá úplně vstřícně.

Protože jsme žádný z výše uvedených výrobků neměli k dispozici, je obtížné hodnotit míru uspokojení uživatelských požadavků.

4 komentáře: “EET pro slepé a nevidomé”

  1. Dobrý den, Maxipokladnu jsem osobně zkoušel na iOS před pár dny. Zcela nepřístupná, vývojáři nereagují na e-maily.

  2. Již 20 let vyvíjíme vlastní ekonomický software, jehož součástí je také řešení EET. Pro samostatná prodejní místa jsme vyvinuli jednoduchou aplikaci JswEET pro snadné zaevidování tržby z běžného PC s operačním systémem MS Windows 7 nebo novějším. Ve spolupráci se SONS (Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých) jsme v minulém týdnu upravili program JswEET pro spolupráci s odečítači obrazovky a mohou jej tedy používat také zrakově znevýhodnění podnikatelé. Program je k dispozici ZDARMA na našich stránkách https://www.jezeksw.cz/jsweet . Novou verzi (s plnou podporou odečítačů obrazovky) uvolníme ke stažení v průběhu tohoto týdne.

    • Jan Šnyrych napsal:

      Dobrý den,

      potvrzuji funkčnost aplikace JSWEET s odečítači JAWS a NVDA. Osobně jsem zkoušel.

      Článek celkově působí dojmem, že nebyl psán se znalostí problematiky asistivních technologií. Takže mě nepřekvapuje, že se v komentářích ozývají nevidomí uživatelé, kterým řešení doporučovaná v článku vůbec nefungují.

  3. Petr Šusta napsal:

    Dobrý den
    na konci roku 2016 jsem oslovil jednoho dodavatele EET pokladen. Nabídl mi že není problém tuto pokladnu připravit ale jedná se o zásah programátora a budu to muset zaplatit. Přišlo mi to dost hloupé abych zaplatil vývoj a oni to potom se ziskem prodávali. Dnes zkouším pracovat z tlačítkovou pokladnou ale bohužel orientace v množství tlačítek je nevhodná 🙁

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *